Nezapomeň, že s hledáním práce po kurzu ti pomůže i náš speciální program Career lab.
„Ale vždyť si vytvořím životopis a mohu jej posílat firmám v odpovědích na inzeráty. Tak proč používat LinkedIn?“ říkáš si možná. A částečně bys měl/a pravdu, propracovaný životopis je základ.
LinkedIn se nicméně v posledních letech stal místem, které má potenciál tě výrazně přiblížit jak lidem z IT, tak firmám prahnoucím po IT specialistech všeho druhu. Na největší profesní síti najdeš personalisty z tisíců českých firem, kontakty na šéfy malých i velkých společností a nepřeberné množství pracovních nabídek, které se často nikde jinde neobjevují. Kromě toho zde narazíš i na zahraniční příležitosti.
Jestli zatím LinkedIn nepoužíváš, doporučujeme si jej založit a postupně se s ním učit pracovat. Nemusíš čekat na dokončení kurzu, klidně si profil vytvoř ještě před jeho začátkem.
Alfou a omegou úspěšného hledání práce na LinkedInu je vyšperkovaný profil. Jde o obdobu klasického životopisu, ale s tím rozdílem, že se na něj může kdokoliv a kdykoliv podívat. Když bude například HR z konkrétní firmy hledat juniorního Frontend Developera a uvidí, že tvůj profil této pozici odpovídá, s větší pravděpodobností tě osloví.
Až budeš vytvářet či upravovat svůj LinkedIn profil, zaměř se především na:
Kvalitní profilovou fotografii – ideálně vyfocenou profi fotografem. Fotky zhotovené na vlastní pěst (třeba u zrcadla v koupelně) nepůsobí dobře a kazí první dojem.
Motto – jde o úvodní větu uvedenou pod jménem. Nepatří sem citáty ani jiné hluboké myšlenky, ale co nejpřesnější popsání tvé profese. Může vypadat třeba takto: Junior Backend Developer se znalostí Pythonu.
Informace – sekce Informace by měla rozvíjet motto. Doporučujeme zde v pár větách nebo bodech poutavě představit tvé silné stránky a cokoliv dalšího, co má šanci zaujmout náboráře (například zmínka o nejúspěšnějším projektu).
Pracovní zkušenosti – do této části vypiš veškeré své pracovní zkušenosti, včetně období, kdy jsi je absolvovala. Podrobně vypiš, co jsi na dané pozici měl/a na starost, případně čeho významného jsi dosáhl/a.
Dovednosti a informace o vzdělání – tak jako v běžném CV, ani v profilu na LinkedInu by neměl chybět informace o tvém vzdělání a konkrétních dovednostech. V samostatné sekci jednoduše vyplníš, co vše umíš (včetně např. konkrétních programovacích jazyků). Důvěru náborářů ještě zvýšíš, když si dovednosti necháš potvrdit od třetí osoby.
Doporučení – tuto sekci na konci profilu doporučujeme nepodceňovat. Můžeš požádat kohokoliv, kdo má zkušenosti s tvou prací, aby ti zde napsal krátkou referenci. To opět zvýší tvou důvěryhodnost.
Výborně, už máš nachystaný skvělý profil a jsi připraven/a naplno proniknout do hledání práce v IT na LinkedInu. A co dál? Doporučujeme pravidelně prozkoumávat sekci Pracovní příležitosti (najdeš ji v horní menu v podobě ikony pracovní tašky).
Po rozkliknutí se před tebou otevře doslova celý vesmír pracovních nabídek. Jako IT specialistu tě ale nejspíš budou zajímat především IT pozice, takže si je jednoduše vyfiltruj, ideálně zadáním klíčových slov do vyhledávacího řádku (např. „IT“, „Frontend Developer“ apod.). Nabídky pak můžeš filtrovat i podle data zveřejnění, lokality, oborů firem nebo typ úvázku a spolupráce.
Jestliže tě pracovní nabídka zaujme, reaguj na ní buď kliknutím na tlačítko Snadná žádost, nebo oslovením náboráře (pokud je v inzerátu uvedený odkaz na jeho profil).
Nástroj Pracovní příležitosti ti umožní hledat stovky až tisíce nabídek, podobně jako na jiných portálech. Oproti nim se však LinkedIn pyšní jedním kouzlem navíc: máš příležitost se zde napřímo propojovat s majiteli firem, náboráři a dalšími lidmi, u nichž je velká šance, že budou hledat někoho, jako jsi ty. Můžeš je oslovovat, zapojovat se do diskuzí pod jejich příspěvky nebo přispět vlastním obsahem.
K tomu všemu je nicméně potřeba postupně a pravidelně budovat síť kontaktů, tzn. přidávat si zajímavé lidi mezi svá spojení, případně přijímat jejich žádosti o propojení. Nechceš-li jen nečinně čekat, doporučujeme spíš první variantu. Ideální je si do sítě na LinkedInu přidávat například:
Čím větší bude tvá síť, tím roste šance, že se v ní objeví někdo, kdo hledá právě tebe. Řada náborářů totiž nevypisuje inzeráty, ale oslovuje IT specialisty napřímo ve zprávě.
Až si LinkedIn osvojíš a dostatečně rozšíříš síť relevantních kontaktů (alespoň 500 a více), dává smysl se pustit do tvorby vlastního obsahu v podobě příspěvků, které souvisí s IT, ideálně přímo s tvou specializací. Můžeš například:
Je to další skvělá příležitost, jak o sobě dát vědět (nejen) lidem ze tvé sítě kontaktů a jak s nimi vstoupit do interakce. Když uvidí, že pravidelně publikuješ o IT, poznají, že oboru rozumíš a že bys pro ně mohl/a být žhavým kandidátem.
Jestli si s používáním LinkedInu nejsi jistý/jistá v kramflecích, není třeba zoufat. Po absolvování jednoho z našich IT kurzů můžeš absolvovat speciální program Career Lab, kde ti s LinkedInem poradíme. Stejně tak tě doporučíme do partnerských firem, absolvuješ pohovor nanečisto nebo ti pomůžeme vyladit CV.
Nezapomeň, že na všechny naše kurzy lze využít dotaci až 50 000 Kč od MPSV. V případě jakýchkoliv dotazů nám kdykoliv napiš na e-mail ahoj@coderslab.cz, co nejdřív ti odpovíme.
Těšíme se, až ti otevřeme dveře do světa IT!