Říká se, že data jsou zlato 21. století. S tím nemůžeme než souhlasit, ale opravdu cennými se stávají až ve chvíli, kdy z nekonečných tabulek, tisíců záznamů a dalších výstupů vyvodíš závěry a pomohou uceleně pochopit řešený problém. A právě to umožňuje data storytelling neboli vyprávění datových příběhů.
Ve zkratce řečeno jde o proces transformace získaný dat do pochopitelného a srozumitelného příběhu, kterému porozumí cílová skupina: kolegové ve firmě, zákazníci konkrétní společnosti nebo široká veřejnost (například když data pomocí příběhů prezentují novináři).
Využití nachází třeba v marketingu a reklamě, financích, vzdělávání, žurnalistice, zdravotnictví, e-commerce nebo ve vědě a výzkumu. Zkrátka všude, kde hrají data zásadní roli.
Díky storytellingu příjemcům srozumitelně odprezentuješ zjištěné trendy a rovnou navrhneš, jak by příběh – např. řešení konkrétního byznysového problému – mohl pokračovat.
„Ale na co budu vyprávět příběhy, když mohu vše ukázat v tabulkách, ze kterých přece každý pochopí, o co jde?“ napadá tě možná. Skutečnost je však taková, že ne každý dokáže v „hrubých datech“ vidět jasné vzorce a udělat z nich rychlý úsudek.
My lidé jsme nastaveni tak, že jakékoliv témat nejlépe chápeme, když je nám vysvětlené pomocí příběhu. V určité formě si story předávali už naši předkové před tisíci let, například když potřebovali svůj kmen informovat o zajímavém dění v jiném kmeni. A s příběhy se běžně setkáš dennodenně i ve zpravodajství, reklamách nebo při konverzací lidí na ulici. Lidé zkrátka příběhy milují a na jejich základě nejlépe pochopí jakékoliv předávané informace (včetně dat).
Vyprávění příběhů postavených na datech má i další výhody:
Přestože je cílem vyprávění datových příběhů srozumitelnost a jednoduché pochopení i pro laiky, má svá pravidla. Především by se data storytelling vždy měl skládat z následujících tří komponent.
Data – mít data je samozřejmě základ, bez nich žádný datový příběh nepostavíš. Na jejich základě provedeš podrobnější analýzu a postavíš samotnou story.
Příběh (narativ) – může mít buď psanou, nebo mluvenou podobu. Jak už víš, jeho cílem je cílové skupině srozumitelně odkomunikovat poznatky získané z dat a pro lepší pochopení doplnit kontext.
Vizualizace – vyprávění story pomocí slov či textu neznamená, že nemůžeš použít i jinou formu. Naopak, v době, kdy lidé trpí roztříštěnou pozorností jsou stále důležitější vizualizace datových příběhů, díky kterým si příjemci informace lépe zapamatují. Může jít o grafy, nákresy, diagramy, obrázky či videa.
Nechceme tě zatěžovat, detailně datový storytelling se studenty procházíme v našich kurzech Data Analyst a Data Scientist. Ale ať se můžeš rozhodnout, jestli by tě vyprávění stories postavených na datech bavilo, aspoň ve zkratce ti představíme, jak při storytellingu postupovat. Tento „návod“ ber jako obecný a zjednodušený, v realitě vždy záleží na oboru, objemu dat, způsobu jejich zpracování a podobně.
V první řadě je potřeba si stanovit cíl příběhu a určit publikum, které s ním chceš oslovit. Jinak budeš data story prezentovat kolegům-laikům ve firmě a jinak odborníkům na danou problematiku. Následně se můžeš pustit do samotné práce s daty. Bude je potřeba shromáždit, očistit a detailně analyzovat. Po dokončení této fáze přichází klíčový okamžik v podobě identifikace důležitých zjištění, která později odprezentuješ v příběhu. Vybírej takové informace a závěry, aby odpovídaly tomu, co se cílová skupina potřebuje dozvědět.
Pak už se pustíš do tvorby příběhu, od návrhu jeho struktury až po případné sepsání do textové podoby. Jak už jsme zmínili, neměl/a bys zapomenout ani na volbu ideální vizualizace dat.
Na závěr připravený příběh představíš publiku a získáš od něj zpětnou vazbu. Taková prezentace může mít podobu klasických slajdů, ale dá se udělat i víc interaktivně. Když se jedná o vyprávění datového příběhu ve firmě, je vhodné zjištění a závěry přenést do praxe.
Myslíš, že vyprávění příběhů postavených na datech je něco, co by tě bavilo a co by ti šlo?
Tak neváhej otočit kormidlem své kariéry a přihlas se na kurz Data Analyst, nebo Data Scientist. Po jeho dokončení si můžeš začít hledat práci na pozici juniorního datového analytika či datového vědce.
Na naše kurzy navíc můžeš využít příspěvek až 50 tisíc Kč od MPSV. Máš-li jakékoliv otázky, neváhej nám kdykoliv napsat na e-mail ahoj@coderslab.cz.
Na naše kurzy navíc můžeš využít příspěvek až 50 000 Kč od MPSV. Máš-li jakékoliv otázky, neváhej nám kdykoliv napsat na e-mail ahoj@coderslab.cz.