Už nestačí být jen odborníkem na kódování nebo datovou analytiku. K dosažení úspěchu v IT jsou nezbytné tzv. mezilidské dovednosti, například schopnost efektivně komunikovat nebo pracovat v týmu. Dnešní ajťák se neobejde ani bez zvládání time managementu, aspoň částečné flexibility nebo kreativity a umění naslouchat.
Právě tyto (a mnohé další) dovednosti se označují pojmem Soft Skills. Jde o vlastnosti, které jednotlivci při práci umožňují efektivní interakci s ostatními. Platí to nejen v IT, ale i dalších oborech. Opakem Soft Skills jsou tzv. Hard Skills (tvrdé dovednosti), mezi něž patří technické kompetence, například znalost programovacího jazyka či schopnost používat konkrétní software.
IT sektor dlouho kladl velký důraz na technické schopnosti a často ignoroval ty měkké. To se ale postupem času změnilo, protože na projektech typicky nepracuje jeden člověk, ale hned několik IT specialistů najednou. Mezi další zásadní Soft Skills patří třeba:
Ze všech Soft Skills jsou pro úspěšnou kariéru v IT nejdůležitější ty, které souvisí s mezilidskou komunikací, tedy tzv. interpersonální dovednosti. Za podrobnější zmínku stojí především týmová komunikace, schopnost řešit konflikty a empatie.
Mezilidská komunikace v IT prostředí není jen o předávání informací, ale také o komplexním procesu porozumění různým perspektivám a cílům. IT specialisté se schopností jasně vyjadřovat myšlenky a efektivně naslouchat budují pevné základy pro efektivní týmovou spolupráci. Právě naslouchání je často podceňovaná dovednost – nejde bez ní pořádně dělat žádnou týmovou práci.
Konflikty v týmu mohou vznikat z rozdílů ve stylu práce, kvůli odlišným cílům jednotlivců, ale také kvůli časovému tlaku, který v IT není ničím výjimečným. Důležité je nejprve předem rozpoznat konfliktní signály. A co potom? Zachovat chladnou hlavu a snažit se najít dohodu, která vyhovuje všem.
Na konfliktech obecně není nic špatného, když samozřejmě zůstávají v určitých mantinelech. Záleží ale, jak se k nim postavíš a jak je dokážeš řešit.
Empatie, tedy porozumění emocím druhých a vcítění se do nich, hraje klíčovou roli při budování pozitivních vztahů na pracovišti. V IT, kde jsou často různorodé týmy, pomáhá empatie budovat silné mezilidské vazby. Schopnost empatického přístupu ovlivňuje motivaci zaměstnanců, snižuje stres a zlepšuje atmosféru v týmu.
Pokud plánuješ změnit kariéru a pracovat v IT, určitě tě zajímá, po kterých Soft Skills je mezi personalisty aktuálně velká poptávka.
Hodně prozrazuje například zpráva Světového ekonomického fóra, podle které jsou (a v příštích letech budou) potřeba především měkké dovednosti jako kritické a analytické myšlení, kognitivní flexibilita, kreativita a emoční inteligence. Velký význam lidé (nejen) v IT firmách přisuzují také vyjednávacím schopnostem, disciplíně a odolnosti vůči stresu. Především poslední zmíněná vlastnost je něco, s čím má spousta IT specialistů potíže při nástupu do nové práce.
Ani nejlepší IT specialista se spoustou zkušeností nedosáhne bez Soft Skills skvělých výsledků.
Umíš skvěle komunikovat? Nedělá ti problém týmová práce nebo jsi mistrem v plánování času? Tím pádem se o svých Soft Skills nezapomeň zmínit v životopise, případně pak na pracovním pohovoru. Protože je o měkké dovednosti stále větší nouze, personalista o nich rád uslyší. Navíc řada kandidátů na Soft Skills úplně zapomíná, takže máš další příležitost se odlišit a ukázat své kvality.
Zajímá tě víc? Kdykoliv se nás zeptej na e-mailu ahoj@coderslab.cz, co nejdřív ti odpovíme. Měkké dovednosti mimochodem řešíme ve speciálním programu Career Lab, ve kterém tě důkladně připravíme na hledání práce po kurzu.