V některých oborech osobní portfolio on-line nevyužiješ. Existují však profese, kde je portfolio přínosnější než životopis, protože ukazuje tvé dovednosti a zkušenosti. To platí zejména pro odvětví jako je umění, design a tvorba webových stránek.
Lidé v těchto oborech často mívají svůj jedinečný rukopis a jeho jednotná prezentace pomůže zaměstnavateli posoudit, zda tento styl zapadá do jeho týmu. Tvoje portfolio nemusí být rozsáhlé – mnohdy stačí efektně zpracovaný jednostránkový web.
Zde je 10 věcí, které bys měl/a zahrnout do svého portfolia nebo on-line životopisu, pokud jsi vývojář nebo tester. V rámci dosažení co nejlepších výsledků se soustřeď především na to, abys uváděl/a informace, které jsou relevantní s tvou vysněnou pozicí.
Jaký by mělo smysl zveřejňovat on-line portfolio, pokud by tě nemohl nikdo kontaktovat? Kontakt je nejdůležitější. Chybět nesmí alespoň tvůj e-mail. Telefonický kontakt není podmínkou. Ne každý chce veřejně sdílet svůj telefon.
Přidání malé fotografie je důležité – lidé ti budou více důvěřovat, pokud uvidí, jak vypadáš. Fotka tě promění z mlhavé entity bez tváře na skutečnou a důvěryhodnou osobu. Nemusí to být nutně profesionální fotografie nebo nudná profilovka jako vystřižená z občanky. Zkus najít takovou, která by byla něčím zajímavá a zároveň vhodná pro potenciální zaměstnavatele a klienty.
Nemusíš psát o každém detailu svého života. Soustřeď se na důležité momenty a nech vyniknout svou osobnost. Zajímavé mohou být třeba tvé koníčky a zájmy. Pokud sportuješ, zajímá tě historie, nebo rád/a cestuješ, rozhodně se o tom zmiň právě v této sekci. Tvoje dovednosti, zkušenosti, vzdělání a osobnostní zvláštnosti jsou tím, co vytváří tvou jedinečnost. To vše ti může pomoci odlišit se od ostatních a tvůj profil bude osobnější.
Představ si, že tvoje portfolio čte personalista a ty bys rád/a získal/a jeho sympatie. Sympatické lidi je jednodušší zaměstnat.
V této sekci představ některé projekty, na kterých jsi pracoval/a. Pokud jich máš za sebou více, zveřejni jen ty, na kterých by ses chtěl/a podílet znovu.
Možná jsi dříve pracoval/a v marketingu, ale nyní hledáš práci JavaScript Developera. Je určitě důležité dát o sobě vědět, že máš zkušenosti s marketingem (některé softwarové projekty mohou být marketingového charakteru a pak máš velkou výhodu), ale hlavní důraz bys měl/a klást na prezentaci svých developerských zkušeností.
Pokud z portfolia nebude jasně vidět, že chceš pracovat jako vývojář, mohou se zaměstnavatelé domnívat, že se stále zajímáš o práci v marketingu. Totéž lze říci o síti LinkedIn: uváděj pouze předchozí práci a dovednosti, kterým se chceš i nadále věnovat.
Odprezentuj pouze své nejsilnější dovednosti a ty, které se ti budou hodit v hledaném zaměstnání.
Příklad: Pokud hledáš práci v oblasti back-endového vývoje, můžeš pravděpodobně vynechat své znalosti Photoshopu, nebo je zmínit jen stručně. Místo toho zdůrazni dovednosti, které budeš na této pozici využívat nejčastěji a které zaměstnavatelé hledají. Pokud si nejsi jistý/á, podívej se na nabídky práce v IT on-line a zjisti, jaké dovednosti jsou v nich uvedeny. Samozřejmě nikdy neuváděj ‚skills‘, které ve skutečnosti nemáš! To by se ti vymstilo.
Pokud teprve začínáš a nemáš mnoho ‚reálných‘ zkušeností, zaměř svou energii na svoje osobní projekty.
Zde je několik nápadů, které můžeš vyrobit:
Informativní stránky o nějakém tématu - udělej je vzdělávací, jako je Javascript for Cats Maxwella Ogdena, nebo je udělej vtipné, jako je momthisishowtwitterworks.com od Jessicy Hische.
V této sekci uváděj pouze vzdělání, diplomy nebo certifikáty, které se tématicky vztahují k hledaným pracovním pozicím. Pokud máš titul z informatiky nebo příbuzného oboru, určitě jej ve svém portfoliu zmiň. V případě, že jsi absolvoval/a intenzivní programátorský bootcamp, nebo technické on-line kurzy, je dobré se s nimi pochlubit.
Pokud jsi ale například vyhrál/a běžecký závod se svým psem, je praktické to zmínit spíše v sekci ‚O mně‘. Leckdo může namítnout, že takové informace přímo nesouvisí s IT oborem, ale říkají o tobě řadu ‚podprahových‘ sdělení, které ti mohou přidat body. Lidé, kteří pravidelně či vrcholově sportují, jsou zpravidla disciplinovaní a orientovaní na výkon. Pokud jsi organizátorem nějaké akce, pravděpodobně budeš mít organizační a komunikační schopnosti. Může se to jevit jako okrajová věc, ale dobrý personalista ví, jaký profil člověka hledá, aby nejlépe zapadl do týmu a firemní kultury.
Pro vývojáře jsou nezbytností především tyto dvě sociální sítě:
Pokud jsi aktivní i na dalších sociálních sítích, můžeš klidně zmínit i Twitter, Facebook nebo Instagram. Není také špatný nápad uvést odkaz na svůj profil na Stack Overflow, ale pouze v případě, že jsi aktivní uživatel a máš již nějaké skóre reputace.
Uvedení relevantních účtů na sociálních sítích nabízí potenciálním klientům či zaměstnavatelům způsob, jak si udělat lepší představu o tvé osobnosti a o tom, jaký/á vlastně jsi.
Pokud jsi napsal/a článek pro známý on-line magazín, vyhrál/a hackathon nebo jinou technologickou soutěž, či přednášel/a na konferenci, určitě to patří do tvého portfolia! Odlišíš se od své konkurence a získáš další výhodu. Až přijde čas na nábor zaměstnanců, nebo až se budeš poohlížet po dalším zaměstnání, budeš již dávno figurovat v databázích personalistů. Každý je rád na prvním místě, v této sekci tedy můžeš informovat lidi o svých velkých vítězstvích, aniž by to znělo nepatřičně nebo vychloubačně!
Co bys však měl/a vynechat jsou drobná ocenění a hodnocení, jako např. známky z maturitního vysvědčení.
Mnoho personalistů stále spoléhá na tištěné životopisy. Snaž se, aby byl tvůj životopis snadno k nalezení (umísti odkaz pro stažení do zápatí nebo postranní navigace), a aby byl vhodný pro tisk.