Webová stránka s portfoliem je místo, kde můžeš prezentovat své projekty, dovednosti a úspěchy atraktivním způsobem. Na začátku se může zdát těžké vymyslet obsah osobního portfolia. Zvláště, když nemáš předchozí zkušenosti a svou první práci teprve hledáš. Dali jsme dohromady nápady, jak nechat tvoje portfolio zazářit.
Pokud si tedy nejsi jistý/á, kde s portfoliem pro webové vývojáře začít, máš štěstí! Čti dál a dozvíš se, jak na to!
Stručně řečeno, on-line portfolio je webová stránka, kterou vytvoříš, abys potenciálním klientům, nebo zaměstnavatelům ukázal/a své dovednosti, zkušenosti, projekty a řekl/a něco o sobě.
Toto jsou důvody, proč bys měl/a mít on-line portfolio:
Pokud plánuješ získat práci na plný úvazek v oboru, který studuješ, nebo chceš být na volné noze, on-line portfolio ti pomůže získat klienty a být atraktivnější pro potenciální zaměstnavatele. Některé firmy dokonce portfolia vyžadují jako součást přijímacího řízení.
S tvorbou programátorského portfolia můžeš začít i v době, kdy se teprve učíš programovat. Může sloužit jako deník, který zaznamenává tvé pokroky, a jako místo, kam si můžeš ukládat všechny projekty, na kterých budeš pracovat.
Portfolio s tebou může žít i dále. Přijde den, kdy se budeš rozhlížet po změně a díky vybudovanému on-line portfoliu budeš již delší dobu v hledáčku personalistů a personálních agentur. Osobní portfolio</a> bude hrát důležitou roli v celém průběhu tvého profesního života.
On-line portfolio ti umožní ukázat to nejlepší ze sebe a ze své práce celému světu. Můžeš si zvolit rozvržení svého portfolia, grafickou podobu a nechat vyniknout tvé silné stránky a tvoji osobnost. Můžeš věnovat speciální sekci nebo i stránku tvým nejnovějším projektům, další sekci oceněním a certifikátům. Přečti si také článek 10 věcí, které musíš mít ve svém on-line portfoliu.
Jakmile zaměstnavatel či klient uvidí odkaz na tvé webové stránky ve tvém podpisu nebo v životopise, pravděpodobně se podívá, co už jsi vytvořil/a. Když uvidí, že jsi věnoval/a čas vytvoření webové stránky, na které jsou uvedeny ukázky práce, doporučení, předchozí prezentace a další informace, zanechá to v něm skvělý první dojem. Rozhodně tím vystoupíš z davu ostatních developerů, jejichž CV leží v hromádce na stole personalisty. Odkaz na tvé webové portfolio bude po tvé vysněné firmě kolovat rychleji než PDF s životopisem.
Odprezentuj to nejlepší ze své dosavadní práce a popiš svou specializaci. Při zveřejňování ukázek své práce je důležité prezentovat své znalosti způsobem, který je určen pro tvou cílovou skupinu, tzn. zaměstnavatele a případně klienty. Máš šanci předvést se v tom nejlepším světle a odprezentovat se způsobem, díky němuž bude mít tvá cílová skupina jasno, proč si vybrat právě tebe.
On-line portfolio je vynikajícím odrazem toho, kdo jsi jako člověk a profesionál. Můžeš si vybrat, jak se budeš prezentovat, jaká díla zobrazíš, jaké úspěchy uvedeš atd. Opět je zde zásadní design a rozvržení. Na rozdíl od profilů na sociálních sítích nebo on-line životopisu si můžeš vybrat barvy, vizuální prvky, písma, interaktivní prvky a dokonce i animace, které nejlépe odrážejí tvůj styl. Můžeš ukázat i svůj smysl pro humor a působit tak přístupněji.
Představ si personalistu, jak se od rána do večera probírá tištěnými životopisy v PDF a hledá v nich to podstatné. Pokud ve svém profesionálním portfoliu předpřipravíš to nejdůležitější, bude to pro tvou cílovou skupinu (personalisté a klienti) znamenat méně čtení i vizuálně atraktivnější zážitek. To buduje důvěru a důvěrou začíná každý vztah, osobní i pracovní. Pěkné portfolio tě dostane na více pohovorů, což ti umožní si vybírat a vyjednat si zajímavější podmínky a získat práci v IT.
V neposlední řadě svým webovým portfoliem ukazuješ své odhodlání. Vynaložil/a jsi úsilí navíc, prezentuješ se vizuálně i psanou formou. Ukazuješ, že umíš srozumitelně a zajímavě předat písemný obsah a zvolit optimální způsob, jak toto sdělení vizuálně prezentovat (rozvržení webových stránek, galerie, tvoje práce atd.).
‚Wow! Tento kandidát je do své prezentace ochoten skutečně investovat.‘ A to je právě ten dojem, který chceš zanechat v hlavě každého personalisty. Jinými slovy, on-line portfolio vytváří působivý první dojem a nechá tě zazářit v záplavě životopisů od jiných kandidátů.